Luonnollinen vanhemmuus ja sukupuolineutraali avioliittoajattelu
Tapio Puolimatka
Perhe on länsimaisessa kulttuurissa ilmennyt
kolmessa eri perusmuodossa: suvun hallitsemana "edustusperheenä", perheen
yhtenäisyyttä korostavana perheyksikkönä ja yksilön itsetoteutusta korostavana
atomistisena perheenä.
Atomistinen perheajattelu ei miellä perhettä
niinkään yhtenäiseksi perusyksiköksi kuin erillisistä yksilöistä koostuvaksi
sopimuksenvaraiseksi ja vaihtuvaksi yhteiselämän muodoksi. Atomistinen
perheajattelu on saanut länsimaissa yhä lisääntyvää vaikutusvaltaa 1800-luvulta
lähtien. Yhtenä atomistisen perheajattelun ilmentymänä on sukupuolineutraali
ajattelu. Tässä kirjoituksessa on tarkoituksena tarkastella atomistisen
perhemallin ongelmallisuutta erityisesti lapsen oikeuksien ja korkeakulttuurin
jatkuvuuden näkökulmasta.
Perhe yhteiskunnan perusyksikkönä
Nykyisenkaltaisessa pitkälle organisoidussa ja
keskusjohtoisesti toimivassa yhteiskunnassa ei ole aina helppo tiedostaa, että
perhe on yhteiskunnan perusyksikkö. Tämä tosiasia tulee kuitenkin helpommaksi
ymmärtää kun muistamme, että jokainen yhteiskunnassa toimiva henkilö on saanut
perustavat persoonallisuutensa vaikutteet perheestään. Perheessä luodaan se
perusluottamus, joka on yhteiskuntaelämän perusta, tai perheessä tämä luottamus
tuhotaan.
Sosiologi Carle Zimmermanin (2008: 194) mukaan
perhe-elämä on merkittävin yksittäinen tekijä kulttuurin eheyden ja yhteyden
perustana. Sikäli kuin perhe voi hyvin, perheen hyvinvointi heijastuu koko
yhteiskuntaan. Jos perhe voi huonosti, sen pahoinvointi heikentää ja rappeuttaa
koko yhteiskuntaa.
Perhe on luonnollinen yksikkö, joka on olemassa jo
ennen valtiota. Puolisoiden välinen seksuaalinen suhde ja vanhempien ja lasten
välinen biologinen side luovat luonnollisen perustan perheen yhteydelle.
Kaikissa suurissa maailmankulttuureissa yhteiskunta on pyrkinyt vahvistamaan ja
tukemaan perheen biologista perustaa.
Perheellä on niin suuri vaikutus yksilön
tottumuksiin ja arvoihin, että yhteiskuntaelämän käytännöt ja arvot heijastavat
suurelta osin perheiden arvoja. Jos perheen eheys ja yhtenäisyys heikkenee,
yhteiskuntaelämän perustaksi tarvittavat tottumukset ja arvot eivät pääse
kehittymään korkeakulttuurin edellyttämällä tavalla.
Perheessä kohtaavat toisensa kolme arvojärjestelmää:
arvot, jotka ohjaavat (a) puolisoiden välistä suhdetta, (b) vanhempien ja
lasten suhdetta ja (c) ydinperheen ja laajemman suvun välistä suhdetta. Sikäli
kuin perheeseen kuuluu vanhemmille yhteisiä lapsia, perhe-elämässä alkavat
luonnostaan vaikuttaa uskollisuuden ja yhtenäisyyden normit, koska vanhempien
välisten suhteiden rikkoutuminen uhkaa perustavalla tavalla lasten hyvinvointia.
Sikäli kuin nämä normit hallitsevat perhe-elämää, ne ulottavat vaikutuksensa
myös yhteiskuntaan laajemmin.
Suvun vallasta itsenäiseen perheyksikköön
Länsimaisessa kulttuurissa on perheellä ollut Carle
Zimmermanin analyysin mukaan kolme eri olomuotoa. (1) Ensinnäkin on suvun,
klaanin tai heimon ehdoilla toimiva "edustusperhe", jossa valta on suvuilla ja
heimoilla. Perhe on alistettu suvulle ja siksi perhe on velvoitettu toimimaan
suvun tai heimon edustajana konfliktitilanteessa toisten sukujen ja heimojen
kanssa. Perheen on esimerkiksi osallistuttava toimiin, joilla kostetaan suvun
jäseniin kohdistuvat loukkaukset. Tämä asetelma kuluttaa niin paljon perheen
voimavaroja ja jättää niin vähän liikkumavaraa perheyksikölle ja yksilöllisyydelle,
että korkeakulttuurin on vaikea menestyä tällaisen perhemuodon hallitsemassa
yhteiskunnassa.
(2) Sekä antiikin Kreikan, Rooman että kristikunnan
historiassa on vaihe, jolloin suvun valta murtui ja perhe pääsi toimimaan
itsenäisenä yksikkönä. Tämä mahdollistaa perheelle suuremman liikkuvuuden ja
antaa perheen jäsenille enemmän vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia suuntautua
yksilöllisten lahjojensa edellyttämällä tavalla. Tässä perheyksikkömallissa
perheen yhtenäisyys on hallitseva arvo ja yksilön odotetaan olevan valmis
uhrautumaan perheen hyväksi.
Tällainen familistinen eli perhearvoja korostava ja
toteuttava perheyksikkömalli on terveen yhteiskunnan perusta. Niin kauan kuin
perheyhteys sitoo puolisot toisiinsa ja vanhemmat lapsiinsa luodaan
optimaaliset edellytykset sekä aikuisten että lasten hyvinvoinnille. Perheen
yhtenäisyys ja toimivuus edellyttää sitä, että yksilöt ovat valmiit tekemään
uhrauksia perheyhteisön ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.
Niin kauan kuin perhe-elämä tällä tavalla muokkaa
yksilöitä, familistinen lähestymistapa leimaa koko yhteiskuntaa ja sen instituutioita.
Yhteiskuntamoraali korreloi vahvasti
familismin kanssa: moraali kuuluu familismin ytimeen ja familismi luo hyvän
kasvualustan moraaliselle kehitykselle. Ilman moraalista perustaa demokratia ei
toimi optimaalisesti, koska yhteiskuntamoraalin heiketessä eliitit kasvattavat
häikäilemättömästi valtaa ja etuja itselleen, keskitettyjä valvontajärjestelmiä
täytyy kehittää ja poliisin valtaa kasvattaa.
Perheen atomisoituminen
(3) Kolmatta perhemuotoa Zimmerman kutsuu
atomistiseksi. Tässä perhemuodossa yksilön merkitys korostuu perheyksikön
kustannuksella. Atomismissa on myönteinen ja kielteinen muoto. Atomismin
myönteinen muoto sallii yksilölle niin paljon vapautta, että hän pääsee
toteuttamaan yksilöllisiä taipumuksiaan ja kehittämään lahjojaan taipumustensa
mukaisesti. Tämä mahdollistaa yhteiskunnan lahjakkuuspotentiaalin laajamittaisen
käytön. Yksilöllisyyttä ei tässä myönteisessä muodossa kuitenkaan ole vielä
viety niin pitkälle, että se uhkaisi perheen yhtenäisyyttä.
Atomismin kielteinen vaihe kehittyy siinä vaiheessa,
kun yksilöllisyys alkaa saada muotoja, jotka uhkaavat perheen yhtenäisyyttä ja
pysyvyyttä ja jossa perhe-elämää alkaa hallita vahvemman oikeus perheen
hauraampien ja puolustuskyvyttömämpien jäsenten kustannuksella. Perinteisesti
perhe on ymmärretty äitien ja lasten suojaksi, mutta perheyksikön heikentyessä
heidän perustavia ihmisoikeuksiaan loukataan yksilöllisen vapauden nimissä.
Perheen yhtenäisyyden heikentyessä tulee yhä
vaikeammaksi kehittää tulevassa sukupolvessa niitä valmiuksia, tietoja ja
taitoja, joita korkeakulttuuri edellyttää. Niinpä perheen atomismin eteneminen
tähän hajottavaan vaiheeseen uhkaa korkeakulttuurin jatkuvuutta.
Vaikka atomismin myönteinen vaihe ei sinänsä vielä
vaikuta rappeuttavasti kulttuuriin, tämä vaihe on luonteensa puolesta epävakaa
ja kehittyy luonnostaan kohti yhä suurempaa yksilöllisyyden korostusta
perheyhteisön ja perheen heikoimpien jäsenten kustannuksella. Niinpä atomismi
sisältää aina rappeuttavan kehityspotentiaalin, joka ennen pitkää alkaa heikentää
yhteiskunnan hauraimpien jäsenten ihmisoikeuksia ja kuluttaa kulttuurin
elinvoimaisuutta.
Perheen atomismi rappeuttaa kulttuuria
Carle Zimmermanin mukaan antiikin Kreikan ja Rooman
kulttuurien rappeutuminen alkoi perhemuodon saavutettua atomistisen perheen
kielteisen muodon. Ensimmäisessä vaiheessa korostettiin yksilön vapautta
perheen yhtenäisyyden kustannuksella. Vähän kerrassaan atomistinen perhe tuli
kyvyttömäksi vastustamaan yksilökeskeisyyden hajottavaa vaikutusta perheeseen. Parin sukupolven sisällä perheyksikön
heikkeneminen alkaa näkyä hajottavana voimana yhteiskuntaelämän dynamiikassa. Kun
perhe hajosi, korkeakulttuurin edellyttämien valmiuksien kasvattaminen ei enää
onnistunut riittävän laajamittaisesti ja kulttuuri alkoi vähitellen rappeutua.
Kreikkalainen valtiomies Perikles antaa vuonna 430
eKr. pitämässään puheessa kuvan yhteiskunnasta, joka oli kasvanut voimakkaaksi,
koska sillä oli vahva perusta familistisessa perheessä ja sen lisäksi mahdollisuus
kehittää kauppaa, taiteita ja korkeakulttuuria.
275 vuotta myöhemmin kreikkalainen historioitsija
Polybius väittää, että kreikkalaiset olivat epäonnistuneet takaamaan
korkeakulttuurinsa jatkuvuuden, koska he olivat luopuneet perhekeskeisestä
elämäntavasta: "Ihmiset olivat ajautuneet sellaiseen teeskennellyn suurentelun,
ylellisyyden ja joutilaisuuden tilaan, että he eivät halunneet mennä naimisiin,
ja jos he menivät naimisiin, he eivät halunneet kasvattaa lapsia . . .".
(Polybius; sit. Zimmerman 2008: 41.)
Polybiuksen aikana perhearvot olivat vahvoja
roomalaisten parissa. Myös Rooman kulttuuri alkoi aikanaan rappeutua, koska
familistinen perhemalli vaihtui atomistiseksi ja saavutti lopulta atomismin
kielteisen vaiheen. Siirtymävaihetta ennakoi, että perheen ulkopuoliset
seksuaalisuhteet lisääntyivät, ylempien yhteiskuntaluokkien seksuaalimoraali
rappeutui, seksuaalisesti poikkeava käyttäytyminen lisääntyi, aviorikoksia
vähäteltiin, avioerojen määrä kasvoi. Lopulta seksuaalinen vapaus eteni niin
pitkälle, että lapsille ei enää taattu turvallista ja vakaata perheympäristöä.
Rooman valtakunnan hajoamista seuraavassa kaaoksessa
länsimainen kulttuuri palasi takaisin suvun hallitsemaan edustukselliseen
perhemalliin, jota edustivat valta-asemaan nousseet germaaniset heimot.
Kristillisen kirkon vaikutuksesta kulttuurissa sai uudestaan vallan
familistinen perhemalli 900-luvulla.
Uusi atomistinen vaihe alkoi 1800-luvulla. Yksilön
itsetoteutus asetettiin perheen yhtenäisyyden ja sen heikoimpien jäsenten hyvinvoinnin
edelle. Suhteellisen pieniä erimielisyyksiä alettiin pitää perusteena
avioerolle. Perhesiteiden tärkeyttä vähäteltiin erityisesti sivistyneistön
parissa. Atomistista perhemallia puolustettiin sekä valistuksen ajattelun
inspiroimassa Ranskan vallankumouksessa että Marxin teorioiden inspiroimassa
bolsevistisessa kumouksessa Venäjällä. Atomistisessa mallissa luontaiset
perhesiteet nähdään kahleeksi, joka rajoittaa ihmisen vapautta ja estää ihmisen
hyvyyttä pääsemästä esiin.
Sigmund Freudin teorian mukaan seksuaalisten halujen
torjuminen voi olla yksilön kannalta epätervettä, vaikka se on kulttuurin
edellytys. Marxilaisuus näki perheen taantumukselliseksi voimaksi, joka esti
tasa-arvoa ja ihmisyyden kehitystä. Freudilaisuus ja marxilaisuus yhdistyivät
Theodor Adornon, Max Horkheimerin ja Herbert Marcusen kulttuurimarxismissa. Terveen
ihmisyyden ajateltiin edellyttävän seksuaalisten halujen vapaata toteutusta.
Siksi vaadittiin sellaisen lainsäädännön purkamista, mikä estää yksilöä
vapaasti ilmaisemasta seksuaalisuuttaan. Marcusen mukaan juutalaiskristilliset
perhearvot aiheuttavat psykopatologisia seurauksia, jotka vahvistavat
kapitalistisen yhteiskunnan sortavia rakenteita ja estävät vapautuneen
tietoisuuden kehittymistä. (Ahvio 2013.)
Yhtenä atomistisen perhenäkemyksen ilmentymänä on
sukupuolineutraali avioliittoideologia. Sen keskeisiä piirteitä ovat biologisen
vanhemmuuden merkityksen alasajo, luonnollisen vanhemmuuden poistaminen laista ja
avioliiton uudelleen määrittely aikuisten ehdoilla niin, että aikuisten oikeus
toteuttaa seksuaalista suuntautumistaan kumoaa lapsen oikeuden tuntea biologinen
isänsä ja äitinsä ja kasvaa heidän hoidossaan.
Biologisen vanhemmuuden merkityksen alasajo
Sukupuolineutraali avioliittoideologia on yksi oire
atomismin kielteisestä vaiheesta, jossa biologisen ydinperheen hajottaminen
ulotetaan vanhemman ja lapsen suhteeseen. Sukupuolineutraalin ajattelun mukaan lapsi
tarvitsee vain kaksi rakastavaa aikuista: biologisella suhteella isään ja
äitiin ei ole merkitystä. Tältä pohjalta argumentoidaan, ettei sen enempää
äidillä kuin isälläkään ole välttämätöntä merkitystä lapsen terveelle
kehitykselle. Tätä ajatusta puolustettiin esimerkiksi Silversteinin ja
Auerbachin (1999) julkaisussa, jossa argumentoidaan, että "sen enempää äidit
kuin isätkään eivät ole välttämättömiä lapsen kehitykselle ja että vastuullinen
vanhemmuus voi toteutua erilaisten perherakenteiden viitekehyksessä" (s. 397).
Sukupuolineutraali lainsäädäntö hajottaa
ydinperheajattelua määrittelemällä vanhempien ja lasten biologisen suhteen
merkityksettömäksi. Sukupuolineutraalin avioliittolain hyväksyneet Iowan
korkeimman oikeuden tuomarit kirjoittivat päätöksessään: "Tutkimus −− osoittaa,
että perinteinen käsitys, jonka mukaan lapsi tarvitsee sekä isän että äidin
kasvaakseen terveeksi ja hyvin sopeutuneeksi aikuiseksi perustuu enemmän
stereotypiaan kuin mihinkään muuhun." Kirjassani Lapsen ihmisoikeus: oikeus isään ja äitiin (2014) olen analysoinut
yksityiskohtaisesti tutkimusta, jonka varaan tämä väite perustuu. Osoitan
kirjassani, että tutkimus ei anna perusteita tehdä Iowan korkeimman oikeuden
ilmaisemaa johtopäätöstä. Päinvastoin, tutkimus osoittaa biologisen isän ja äidin
eheän avioliiton olevan lapsille paras kasvuympäristö.
Sukupuolineutraaliin lähestymistapaan kuuluu
kaksijakoinen suhde biologiaan ja aineellisuuteen. Yhtäältä biologinen isä ja
äiti ovat korvattavissa toisella aikuisella: vanhemman sukupuolella ei ole merkitystä.
Kuitenkin samaa sukupuolta olevat parit pitävät sukupuolta tärkeänä silloin,
kun on kyse heidän parisuhteestaan. He katsovat itse olevansa biologisesti määräytyneitä
seksuaalisuhteeseen samaa sukupuolta olevan kumppanin kanssa ja katsovat muiden
näkökohtien olevan alisteisia tälle biologiselle määräytyneisyydelle. Lapsen
biologista suhdetta isäänsä ja äitiinsä sen sijaan kohdellaan toisarvoisena ja
korvattavana, ikään kuin lapsella olisi suuremmat henkiset valmiudet kohota
oman biologisen määräytyneisyytensä yläpuolelle. Tämä näkemys voi johtaa
siihen, että lasta estetään prosessoimasta omaa isän- tai äidinkaipuutaan.
Sukupuolineutraali näkemys kohtelee lasta tältä osin
puhtaasti henkisenä olentona, jonka ruumiillista yhteyttä biologiseen isäänsä
ja äitiinsä pidetään merkityksettömänä. Ennemminkin ruumiillisuus nähdään
ongelmaksi, koska isän ja äidin heteroperheissä elävät vanhemmat ja lapset ovat
omiaan kokemaan heteroseksuaalisen avioliiton normaaliksi ja vaihtoehdot
epänormaaleiksi. Näihin aikuisiin ja lapsiin on siksi kohdistettava tehokasta
sosialisaatiota, jotta heidät saadaan luopumaan tästä vakaumuksestaan.
Gnostilaisuus lapsikäsityksessä
Näin ymmärretty sukupuolineutraali ideologia
ilmentää joitakin piirteitä filosofisesta gnostilaisuudesta. Filosofisessa
mielessä gnostilaisuuteen ei välttämättä sisälly lähestymistapaa, jossa
pyritään vapautumaan aineellisesta todellisuudesta sinänsä. Oleellista on
aineellisten tekijöiden tulkitseminen toisarvoisiksi. Oireellista on kuitenkin
se epäjohdonmukaisuus, jolla tätä ajattelua sovelletaan. Sukupuolineutraalissa
ajattelutavassa pidetään yhtäältä kiinni siitä, että homoseksuaalisesti
suuntautuneet ihmiset ovat sidottuja omaan biologis-psykologiseen seksuaaliseen
suuntautumiseensa eivätkä voi siitä vapautua. Kuitenkin vanhemmuuden kannalta
perheen biologista perustaa pidetään epäolennaisena tai merkityksettömänä.
Gnostilaisuuden tavoin tällainen sukupuolineutraali
ajattelu olettaa, että aineellisessa maailmassa vaikuttaa periaate tai
lainalaisuus, joka turmelee ihmiselämän ja tekee siitä epätasa-arvoista: sikäli
kuin vanhemmuus sidotaan biologiaan ja biologisiin sukupuolieroihin, siitä
tulee epätasa-arvon ja pahuuden lähde. Tältä pohjalta sukupuolineutraali
ajattelu haluaa erottaa vanhemmuuden biologisesta perustastaan. Lisäksi
sukupuolineutraali ajattelu määrittelee hyvän ja pahan sen mukaan, mikä edistää
tätä vallitsevan biologiseen vanhemmuuteen perustuvan perheajattelun kumoamista
ja uuden luomista: kaikki jotka vastustavat sukupuolineutraalia ajattelua ovat
pahuuden, ennakkoluuloisuuden, homofobian ja rasismin edustajia. Sukupuolineutraali
avioliittokäsitys saa joskus julkisessa keskustelussa maallistuneen
messianismin piirteitä, jonka ydinoivallus on vakaumus sukupuolineutraalin
lähestymistavan koko yhteiskuntaa uudistavasta merkityksestä.
Gnostilaishenkinen sukupuolineutraali lähestymistapa
on kuitenkin ristiriidassa kasvatuksen todellisuuden kanssa, joka on vahvasti
ankkuroitunut biologiaan ja sukupuolieroihin. Tutkimuksessa on näyttöä sen
puolesta, että kaikkein tehokkain vanhemmuus on samanaikaisesti sekä
voimakkaasti tunteita ilmaisevaa että hyvin vaativaa (Baumrind 1991).
Tunteitaan ilmaisevat ja rajoja asettavat vanhemmat luovat lapsille sellaisen
yhteisön, jota luonnehtii yhteenkuuluvuus ja samanaikainen pyrkimys
itsenäisyyteen ja yksilöllisyyteen. Miehen tai naisen on yksin käytännöllisesti
katsoen mahdotonta onnistua yhdistämään näitä tekijöitä kasvatuksessa
tehokkaasti.
Biologisen vanhemmuuden merkitys
Sukupuolten ja
niille ominaisten roolien ja näkökulmien välinen ero ja toisiaan täydentävyys
on yksi syy siihen, että avioliitto on toiminut vuosituhansien ajan niin, että se
on muodostanut poikkeuksellisen voimakkaan siteen puolisoiden välille. Nämä
erot perustuvat ruumiillisille eroille, joilla on psyykkisiä vastineita. Tämä
toisiaan täydentävien erojen pohjalta syntyvä vuorovaikutus parantaa
olennaisesti siihen kuuluvien ihmisten elämän laatua. Sukupuolten toisiaan
täydentävyys on olennaista sekä luonnolliselle että kulttuuriselle
järjestykselle.
Miksi nimenomaan sukupuolten erilaisuus ja kahden
eri sukupuolen välinen rakkaussuhde on tärkeä avioliitossa ja lasten
kasvatuksessa? Aviollisen rakkauden ideana on yhdistää erilaisia yksilöitä ja
mahdollistaa tämän erilaisuuden ja ainutlaatuisuuden kehittyminen ja
korostuminen. Rakkaus luo siis tilaa erilaistumiselle ja yksilöllistymiselle,
samalla kun se yhdistää puolisot toisiinsa. Sukupuolten välinen erilaisuus
antaa aviosuhteen osapuolille mahdollisuuden laajentua johonkin sellaiseen,
mitä he eivät luonnostaan tunne.
Luonnollisen vanhemmuuden poistaminen
Sukupuolineutraali lähestymistapa poistaa luonnollisen
vanhemmuuden avioliittolaista, jotta samaa sukupuolta olevia pareja voitaisiin
pitää verrannollisina eri sukupuolta olevien parien kanssa. Samaa sukupuolta
olevat parit voivat saada lapsia vain kolmannen, usein nimettömäksi jäävän
osapuolen avulla, jolle ei kuitenkaan haluta antaa vanhemman oikeuksia. Niinpä
tämän kolmannen osapuolen luonnollinen vanhemmuus täytyy lainsäädännöllisesti
mitätöidä. Tämä toteutetaan yhdenmukaisuuden nimissä poistamalla koko luonnollinen
vanhemmuus laista.
Sukupuolineutraali ajattelu päätyy vähättelemään
esimerkiksi äitiyteen liittyvän biologian merkitystä. Kun äiti odottaa lasta,
hänen ruumiinsa valmistuu lapsen vastaanottamiseen ja hoitamiseen. Kun sijaisäiti
kantaa kohdussaan lasta ja luovuttaa sen esimerkiksi miesparille näin jättäen
lapsensa vaille äidin rakkautta, koko tämä biologian tuoma tuki muodostuu
äidille ahdistavaksi taakaksi, koska hän joutuu hylkäämään lapsensa, jonka
hoitamiseen koko hänen biologiansa on valmistunut.
Lapsen kannalta tämä biologisen siteen rikkominen
vie lapselta kokemuksen itsestään rakkauden hedelmänä ja sen suojan, minkä
vanhempien ja lasten välinen biologinen side tarjoaa lapsen ja vanhemman
voimaepätasapainossa. Lisäksi lapsen
tavoittamattomiin joutuu paljon sellaista informaatiota, joka olisi lapselle
tärkeää hänen identiteettinsä ja jopa terveytensä näkökulmasta.
Luonnollisen vanhemmuuden poistamisella lainsäädännöstä
on laajakantoisia juridisia seurauksia. Se vaikuttaa esimerkiksi jokaiseen
huoltajuuskiistaan: biologisella vanhemmalla ei enää ole itsestään selvästi
etusijaa ei-biologiseen vanhempaan nähden. Tämä merkitsee sitä, että valtion
virkamiesten valta kasvaa ja ylittää periaatteessa luonnollisten vanhempien
määräysoikeuden suhteessa lapsiinsa. Tämä sisältää vaaran, että virkamiehet
eivät pysty tätä valtaansa käyttämään lasten parhaaksi, koska
gnostilaishenkinen sukupuolineutraali ajattelu johtaa heitä sivuuttamaan
vanhempien ja lasten biologisen suhteen merkityksen.
Ristiriita ihmisen luontaisen kokemuksen kanssa
Vaikka biologialla on kulttuurissamme muuten suuri
merkitys, sukupuolineutraalissa avioliittonäkemyksessä sitä pidetään
merkityksettömänä vanhemman ja lapsen välisen suhteen osalta. Tässä suhteessa
sukupuolineutraali avioliittoajattelu on kuitenkin jyrkässä ristiriidassa
ihmisen luontaisen kokemuksen ja moraalitajun kanssa. Siitä saamme hyvän kuvan
Raamatun kertomuksesta, jossa Salomon eteen tuotiin kaksi naista, jotka
kiistelivät lapsen huoltajuudesta.
Noihin
aikoihin kuninkaan puheille tuli kaksi porttoa. He astuivat hänen eteensä, ja
toinen heistä sanoi: "Herrani, kuule minua! Minä ja tuo nainen asumme samassa
talossa. Hän oli läsnä, kun minä synnytin lapsen, Ja kun oli kulunut kaksi
päivää siitä kun minä synnytin, silloin myös tuo nainen sai lapsen. Me olimme
kahden, talossa ei ollut ketään muuta. Tuon naisen poika kuoli yöllä, hän oli
nukkuessaan tukahduttanut sen. Silloin hän nousi keskellä yötä ja otti poikani
minun vierestäni. Minä nukuin, ja niin hän pani lapsen viereensä makaamaan ja asetti
kuolleen poikansa minun viereeni. Kun aamulla nousin imettämään poikaani, se
oli kuollut. Minä tutkin silloin lapsen tarkoin, eikä se ollut minun synnyttämäni
poika!" Toinen nainen sanoi: "Tuo ei ole totta! Minun poikani elää, sinun
poikasi kuoli!" Toinen vastasi: "Ei, tuo kuollut on sinun poikasi, minun
poikani elää!" Näin he riitelivät kuninkaan edessä.
Kuningas
sanoi: "Tämä nainen väittää, että elävä poika on hänen ja kuollut tuon toisen.
Tämä toinen taas sanoo, ettei se ole totta, kuollut poika on toisen ja elävä
hänen." "Hakekaa minulle miekka", kuningas sanoi. Miekka tuotiin kuninkaan
eteen. Hän antoi käskyn: "Halkaiskaa elävä lapsi kahtia ja antakaa toinen puoli
toiselle, toinen toiselle." Silloin rakkaus lapseen pani elävän pojan äidin
puhumaan, ja hän huudahti kuninkaalle: "Herrani! Anna lapsi hänelle, älä anna surmata
sitä!" Mutta toinen sanoi: "Ei minulle eikä sinulle. Halkaiskaa vain!" Silloin
kuningas lausui: "Antakaa lapsi tuolle, joka ensin puhui, älkää tappako sitä.
Hän on lapsen äiti." (1. Kun. 3: 16-27)
Jos tämä kiista olisi noussut sukupuolineutraalin
avioliittolain voimassa ollessa, luonnollisella vanhemmuudella ei olisi ollut
merkitystä. Kuitenkin kertomus antaa aavistaa, että äidin ja lapsen
biologisella siteellä on ratkaiseva merkitys sen kannalta, minkälaista kohtelua
lapsi tulee samaan. Siksi maailmankulttuureissa on johdonmukaisesti annettu
biologiselle vanhemmalle etusija huoltajuuskiistoissa, koska biologinen side on
niin voimakas, että sen lainsäädännöllinen tukeminen suurella
todennäköisyydellä ennustaa lapselle parempaa tulevaisuutta kuin tämän siteen
katkaiseminen ja huoltajuuden luovuttaminen jossakin suhteessa edistyneemmälle
yksilölle.
Lopuksi
Sukupuolineutraali avioliittolaki käsittelee
vanhempia ja lapsia toisistaan irrallisina yksikköinä. Luonnollisille
vanhemmille ei enää anneta etusijaa lapsen huoltoon ja kasvatukseen, koska
samaa sukupuolta olevat parit tarvitsevat lapsen tuottamiseen kolmannen
osapuolen, jolle he eivät kuitenkaan halua antaa vanhemman oikeutta.
Tämä merkitsee ratkaisevaa muutosta siinä, miten
vanhempien ja lasten suhdetta tarkastellaan. Perhettä ei enää tarkastella
luonnollisena yksikkönä, jonka valtio tunnustaa, vaan valtion luomuksena, joka
rikkoo vanhempien ja lasten välisen biologisen siteen.
Vanhempien ja lasten välisen biologisen siteen
rikkominen ei rajoitu vain samaa sukupuolta olevien parien perheisiin. Lainsäädännön
tasolla tämä side rikotaan kaikkien perheiden kohdalla silloin, kun
sukupuolineutraali avioliittolaki hyväksytään, koska silloin luonnollinen
vanhemmuus katoaa laista.
Vanhemmuuden tehtävä on niin vaativa ja
pitkäkestoinen, että keskiverto ihminen tarvitsee biologian tuomaa apua
onnistuakseen tässä tehtävässä. Voi olla olemassa joitakin poikkeusyksilöitä,
jotka selviävät tehtävästä olosuhteissa kuin olosuhteissa, mutta lainsäädännön
pohjana tulisi olla keskivertoihmisen voimavarat ja mahdollisuudet.
Kirjallisuus
Ahvio, Juha (2013) Miten tähän on tultu? Seksuaalivallankumouksen kulttuurimarxilaiset
juuret. Helsinki: Kuva ja Sana.
Baumrind, D.
(1991) "The Influence of Parenting Style on Adolescent Competence and Substance
Use", Journal of Adolescence 11 (11),
59-95.
Puolimatka, Tapio (2014) Lapsen ihmisoikeus, oikeus isään ja äitiin. Ryttylä: Suunta-kirjat.
Silverstein,
Louise B. & Auerbach, Carl F. (1999) "Deconstructing the Essential Father",
American Psychologist 54 (6), June
1999, 397−407.
Zimmerman, Carle
(2008) Family and Civilization. Wilmington, Del: Intercollegiate Studies
Institute Books.
Avainsanat: sukupuolineutraali avioliittolaki, tasa-arvoinen avioliittolaki, perhe, Carle Zimmerman